Tammikuussa 2018 astui voimaan suurin koulutuslainsäädännön muutos vuosikymmeneen – ammatillisen koulutuksen reformi. Uudistuksen myötä opiskelun lähtökohtana on osaamisperusteisuus. Mutta mitä osaamisperusteisuus tarkoittaa ammattikoulutuksessa, ja miten omaa osaamistaan voi tunnistaa? Tähän Osata-hanke pyrkii vastaamaan.
Työelämän muuttuessa eri ammateissa tarvittava osaaminen muuttuu; osa ammateista katoaa, mutta myös uusia syntyy tilalle. Osata-hankkeessa kehitetään ammatillisen koulutuksen ohjausta vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Tällä hetkellä hankkeessa kehitettyjä menetelmiä testataan opiskelijoiden kanssa Brahen, Lappian ja Sedun oppilaitoksissa. Neljä tapaamiskertaa muodostaa kokonaisuuden, jossa opiskelijat työstävät suhdettaan opiskelemaansa alaan ja sen kytkeytymistä omiin tulevaisuudensuunnitelmiinsa. Tarkoituksena on kannustaa opiskelijaa aktiivisin, opiskelijalle soveltuvin menetelmin tunnistamaan ja dokumentoimaan omaa osaamistaan, lisätä työelämätaitoja ja tarjota paikka vertaisoppimiselle.
Opiskelijat ovat mukana kehitystyössä ja kaikki hankkeen pedagogiset ratkaisut ja työkalut ideoidaan, kehitetään ja testataan yhdessä opiskelijoiden kanssa. Hankkeessa kehitettävää ohjausmallia voivat vapaasti käyttää myös muut ohjausta tekevät tahot. Hankkeen ensimmäisen julkaisun voit lukea HAMK Unlimited -verkkolehdestä https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/osaamisperusteisuudesta-osaamisidentiteettiin/#.WqZ7c2pubIU
Tutustu Osata-hankkeeseen osoitteessa osata.fi
Osata-Osaamispolkuja tulevaisuuteen
Lisätietoja:
Sari Miettinen
projektiasiantuntija
Tulevaisuuden tutkimuskeskus
sari.miettinen(ät)utu.fi
050 367 83 92