Kestävän tulevaisuuden huomioiminen ammatillisen koulutuksen opiskelijan ohjauksessa on kriittinen kohta, kun haluamme tukea opiskelijoita kestävyysmurroksessa ja ohjata heitä kehittymään muutoksentekijöiksi.
Osaamisen hankkimisen ja päivittämisen tulisi tapahtua kaikkiaalisesti ja hybridisti. Tämä asettaa myös opiskelijoille tarjottavalle ohjaukselle aivan uuden roolin, tavat ja näkökulman. Kenen tehtävä ohjaus sitten on? Pohdittavaksi nousee myös kysymys, onko kaikilla tasa-arvoiset mahdollisuudet saada tulevaisuuden kestävää ja yhteiskuntaa uudistavaa ohjausta? Tiedämmekö, mitkä tahot määrittelevät tulevaisuuden näkymiä ja keiden näkemykset huomioidaan tulevaisuudesta käytävässä keskustelussa?
Osaamismatkalla-hankkeen asiantuntijat Anu Raudasoja, Sanna Heino ja Soili Rinne kirjoittavat HAMK Unlimited Journalissa kestävän tulevaisuuden huomioimisesta ohjauksessa: