Koulutuskeskus Brahessa koulun sisäinen, päivittäinen ohjaus kootaan opiskelijan tarpeiden mukaisesti. Opiskelijapalveluissa on opiskeluhuollon henkilökunta (terveydenhoitajat, kuraattorit ja psykologit), sekä kasvatusohjaajat, erityisopettajat ja opinto-ohjaajat. Opiskelijapalveluissa on monenlaista erityisosaamista, mm. S2-opetus ja Valma, ja työn suunnittelussa, organisoinnissa ja toteuttamisessa hyödynnetään moniammatillista yhteistyötä matalalla kynnyksellä.
Monialaisen yhteistyön yhtenä välineenä toimivat opiskeluvuoden teemakuukaudet, joiden toteutukseen osallistuvat henkilökunnan lisäksi tutor-opiskelijat sekä koulun yhteistyötahot. Teemakuukausiin sisältyy hyvinvointia edistäviä toimintatapoja. Teemat huomioidaan opetuksessa, ohjauksessa sekä erilaisin tapahtumin ja tempauksin. Teemakuukausien avulla kokeillaan ja etsitään uusia toimintatapoja sekä pyritään opintojen sujuvaan etenemiseen sekä opintoihin sitoutumiseen.
Kuva: Teemakuukaudet Koulutuskeskus Brahessa.
Yhteisöllinen yhteistyö on monipuolista. Opiskelijapalvelut toteuttavat tiivistä yhteistyötä Raahen kaupungin ja ympäristökuntien toimijoiden kanssa (esim. koulutoimi; opomiitit alueen opojen kanssa, nuoristoimi; mm. erityisnuorisotyö, Satelliitti, Ohjaamo, etsivät nuoristotyöntekijät, sosiaali- ja terveystoimi; mm. perheneuvola, mielenterveys- ja päihdepalvelut) yksityisten palvelujentuottajien (esim. perhekodit), työvoimapalveluiden, seurakunnan, poliisin sekä kolmannen sektorin (esim. Raahen Psyyke, SyLi, Riku) kanssa. Ohjaamotoiminta on madaltanut ja helpottanut yhteydenottoja sekä muuttanut yhteistyötä joustavammaksi. Ohjaamon, Satelliitin ja etsivän nuoristyön kanssa tarkastellaan yhdessä nuoren kanssa hänen mahdollisia tulevia opintopolkujaan. Saattaen siirto on ollut toimivaa ja yhteistyöllä on pitkät ja vahvat perinteet. Matala kynnys ottaa yhteyttä on yksi toiminnan vahvuus; etsivä nuorisotyöntekijä tulee nuoren kanssa tutustumaan koulutukseen tai koulusta eroava nuori voi mennä vaikkapa kasvatusohjaajan kanssa etsivän nuoristyöntekijän puheille.
Opiskelijapalveluiden tekemä yhteistyö esim. asumisneuvojan, velkaneuvojan tai Kelan kanssa opiskelijan toimeentuloon liittyen on toisinaan ensiarvoisen tärkeää opiskelujen aloittamiseksi tai mahdollistamiseksi. Jos opiskelija vuokraa asunnon Raahesta, hän tapaa vähintään kerran asumisneuvojan. Asumisneuvoja pitää myös joka syksy infot 1. vuoden opiskelijoille itsenäiseen asumiseen liittyvistä asioista. Kun asumiseen ja toimeentuloon liittyvät seikat ovat kunnossa, tukevat ne opiskelun sujumista.
Nivelvaiheen ohjauksessa ammatilliseen koulutukseen tutustumiset ovat tärkeässä roolissa. Vierailijoita käy säännöllisesti mm. yläkouluilta ja suomen kielen opinnoissa olevien ryhmistä. Yksittäisiä tutustujia ohjautuu myös Ohjaamon ja Satelliitin kautta, osa ottaa yhteyttä myös itse oppilaitokselle. Jatkuva haku on tuonut mukanaan opintojen joustavan aloittamisen, ja tämä näkyy myös vierailijoiden määrässä. Perinteinen ”avoimet ovet kerran vuodessa” -malli ei yksinään palvele tämän päivän opintoihin ohjautumista. Opintoihin hakeutujilla on myös hyvin erilaiset taustat mm. aiemmin hankitun osaamisen osalta, ja tämän vuoksi on tärkeää, että tutustumaan voi tulla missä vaiheessa lukuvuotta tahansa.
Mervi Savela
Koulutuskeskus Brahe
Raahen koulutuskuntayhtymä