Keväällä 2019 Osata-hankkeessa keskityttiin täysillä ohjaajakoulutuksiin, joita toteutettiinkin seitsemällä paikkakunnalla: Jyväskylässä, Oulussa, Turussa, Helsingissä, Kuopiossa, Rovaniemellä ja Kotkassa. Koulutuksen sisältö ja materiaalit on tuotettu OSATA-hankkeen aikana ja niitä on testattu 2018–2019 ammatillisen koulutuksen eri opiskelijaryhmillä ja koulutusaloilla.
Ennen koulutusta osallistujat perehtyivät ennakkomateriaalin avulla osaamisidentiteetin käsitteeseen, työelämässä tarvittaviin taitoihin sekä positiivisen psykologian näkökulmaan. Itse koulutuspäivä oli tiivis kuuden tunnin paketti, jossa keskityttiin osaamisidentiteettiä tukeviin harjoituksiin ja niiden soveltamiseen käytännön ohjaustyössä. Kädet laitettiin niin sanotusti saveen: osallistujat pääsivät lyhyiden tietoiskujen välissä testaamaan harjoituksia itse.
Koulutuspäivän harjoituksissa käsiteltiin neljää teemaa: 1. Mikä minua kiinnostaa ja missä olen hyvä? 2. Opintojen etenemistä haastavat ja edistävät tekijät 3. Millaista osaamista työelämässä tarvitaan? 4. Ammatillinen tulevaisuus. Yhdessä nämä teemat muodostavat yhtenäinen kokonaisuuden ja ohjatun prosessin: Osaamismatkan.
Opiskelu- ja urasuunnittelutaitoja voi ja pitää harjoitella
Koulutuksissa käytiin keskustelua myös siitä, miten työelämä on muuttumassa ja mitä työnantajat odottavat työntekijältä. Tulevaisuuden työelämässä korostuvat lähes alasta riippumatta yhä enemmän sellaiset taidot kuin luova ongelmanratkaisukyky, kriittinen ajattelu, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, empatia sekä uuden oppimis- ja soveltamiskyky (Future of Jobs, 2016, World Economic Forum). Tulevaisuuden – mutta myös jo tämän päivän – työelämässä tarvittavat taidot ovat usein niin sanottuja geneerisiä taitoja, jotka kytkeytyvät mm. opiskelu-, urasuunnittelu- ja työelämätaitoihin.
Nämä taidot eivät synny itsestään vaan vaativat harjoittelua ja ajatusten vaihtoa muiden kanssa. Sama koskee oman osaamaisen tunnistamista ja sanoittamista, jotka ovat tärkeitä niin koulutuksen osaamisperusteisuuden kuin oman uran suunnittelun kannalta. OSATA-hankkeen harjoitukset on tarkoitettu tukemaan edellä mainittujen taitojen vahvistamista. Harjoitusten sitominen kokonaisuudeksi, Osaamismatkaksi, tekee opiskelu- ja urasuunnittelutaitojen oppimisesta prosessin, jossa oma osaaminen ja sen näkeminen osana erilaisia mahdollisia tulevaisuuksia kehittyvät läpi opintojen.
Osaamismatkan teemat ja niiden käsittelyyn kehitetyt harjoitukset on tehty tukemaan erityisesti ammatillisen koulutuksen ura- ja opinto-ohjausta, mutta niitä ovat menestyksekkäästi hyödynnetty myös peruskoulussa ja lukiossakin. Ammatilliset oppilaitokset voivat koostaa OSATA-hankkeen harjoituksista mieleisensä paketin Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet (1 osp) jakson toteuttamista varten, sillä harjoitukset vastaavat suoraan kyseisen jakson tavoitteisiin.
Konkretiasta kiitosta
Koulutusten suosio yllätti meidät positiivisesti ja lähes kaikki koulutukset tulivat nopeasti täyteen. Koulutuksiin osallistui innokasta porukkaa, joka oli valmis kehittämään ohjausosaamistaan ja ottamaan harjoitukset käyttöön omassa työssään. Koulutuksessa pohdittiin myös vaihtoehtosia tapoja tehtävien tekemiselle sekä sopivuutta erilaisille opiskelijaryhmille.
Koulutuksista kerättiin palautetta ja kyselyyn vastasi 49 osallistujaa. 55 % vastaajista työskenteli ammatillisen koulutuksen parissa, loput peruskoulussa, lukiossa ja muissa oppilaitoksissa. Vastaajista 94 % näki osaamisidentiteetin kehittymisen tukemisen olevan tärkeä tai erittäin tärkeä osa omaa työtä ja 98 % piti koulutuksessa esiteltyjä työkaluja hyödyllisinä tai erittäin hyödyllisinä oman työnsä kannalta. 55 % vastaajista antoi koulutukselle korkeimman arvosanan 5 (asteikolla 1-5) ja loput 45% arvosanan 4. Palautteen perusteella voikin todeta, että maaliin osuttiin: käytännönläheisille harjoituksille on ohjauskentällä tarvetta ja myös osaamisidentiteetin käsite koetiin hyödylliseksi.
Osaamisen mind mapin tekeminen oli valaisevaa. Siitä oli hyötyä niin oman osaamisidentiteetin hahmottamiselle kuin tulevaisuudessa myös työhön hyödyllinen työkalu (kuten muutkin koulutuksessa käydyt harjoitteet).
Hyvät kouluttajat, tehokas ja tiivis rakenne. Toiminnallisuus.
Konkreettiset tehtävät ja keskustelu kollegoiden kanssa niiden pohjalta.
Toiminnallisuus, vuorovaikutus ja ryhmämuotoinen työskentely uusien tuttavuuksien kanssa.
Mahdollisuuksien näkeminen tehdä toisin, vaihtaa näkökulmaa.
Inspiroivat koulutuksen vetäjät, kiitos!”
Kevään 2019 koulutuksista vastasivat pääosin Laura Halonen ja Sanna Wenström Oulun ammattikorkeakoulun ammatillisesta opettajakorkeakoulusta. Muutamalla paikkakunnalla puikkoihin tarttuivat Sari Miettinen, Johanna Ollila ja Anne Nieminen Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta. Kaiken kaikkiaan OSATA:n ohjaajakoulutuksiin osallistui kevään aikana lähes 200 ohjaustyön ja opettamisen ammattilaista tai opiskelijaa. Lisäksi OSATA-hankkeen työkaluja ja osaamismatka konseptia käsiteltiin Tulevaisuusohjauksen täydennyskoulutuksessa, johon osallistui 60 opettajaa ja ohjaajaa eri oppiasteilta ja eri puolelta Suomea.
Järjestämme syksyn 2019 aikana hankkeen tiimoilta vielä muutamia koulutuksia, mutta panokset laitetaan tulosten ja harjoitusten muotoilemiseen ja niistä tiedottamiseen. Hankkeen loppuseminaari järjestetään Helsingissä 30.10.2019 klo 12-16. Stay tuned!
- Ohjaajakoulutusten kevään 2019 materiaalipaketti
- Osaamismatkan toteutusvaihtoehtoja
- Sampo-ohjaussivusto
- Työ muuttuu – mitä sitten? Välineitä muutoksen käsittelyyn -esitys (pdf)
Mikäli OSATA-hankkeen koulutusten teemat kiinnostavat, niihin voi syventyä lisää kahdessa täydennyskoulutuksessa:
- 10.9.2019 – 31.5.2020 järjestetään Työelämätaidot esiin – valmennuskokonaisuus perusopetuksen ja lukion opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Lisätiedot ja ilmoittautuminen 3.9.2019 mennessä OAMK:in täydennyskoulutuksen kautta.
- Keväällä 2020 alkaa Osaamisidentiteettiä rakentamassa – opiskelu- ja urasuunnittelutaidot ammatillisessa koulutus. Koulutus järjestetään Turussa, Oulussa ja Hämeenlinnassa. Ilmoittautuminen ja lisätiedot tulevat syksyn aikana OAMK:in täydennyskoulutuskalenteriin ja siitä tiedotetaan hankkeen facebook-sivuilla.