Hankkeen julkaisut
Halonen, L., Grekula, M. & Wenström, S. (2020) Miten ohjaan tulevaisuuden työelämään? Työkaluja opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumisen tueksi. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 11. Hakupäivä 17.12.2020. http://urn.fi/urn:nbn:fi-fe202003198542.
Ollila, J. (2019) Osaamispolkuja tulevaisuuteen -hankkeen lausunto Eduskunnan Tulevaisuusvaliokunnalle 13.9.2019 (pdf)
Raudasoja A., Heino S. (Toim.) (2019). Siksak-elämän uraohjausta. HAMKin e-julkaisuja, Hämeen ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-818-3
OSATA-hanke (2019) Ohjaajakoulutusten kevään 2019 materiaalipaketti (pdf)
Raudasoja, A., Heino, S. & Rinne, S. (2019). Osaamisidentiteetin rakentuminen ammatillisessa koulutuksessa. HAMK Unlimited Journal 5.8.2019.
Osaamisperusteinen ammatillinen koulutus ja työn muutokset vaikuttavat opiskelijan käsitykseen itsestään oppijana, osaajana ja työn tekijänä. Tässä artikkelissa tarkastellaan opiskelijoiden uniikin ja dynaamisen osaamisidentiteetin rakentumista. Opiskelijan osaamisidentiteetin tukeminen tulisi ottaa koulutuksen keskeiseksi lähtökohdaksi siten, että koulutuksen aikana tarjotaan mahdollisuuksia opiskelijan aktiiviseen osaamisidentiteettityöhön sekä osaamisen ja toimijuuden vahvistamiseen.
Raudasoja, A. & Rinne, S. (2018). Opettajien osaamisen kehittyminen kohti uutta osaamisidentiteettiä. HAMK Unlimited Journal 15.5.2018.
OSATA – osaamispolkuja tulevaisuuteen -ESR-hankkeessa selvitettiin osaamisperusteista ammatillista koulutusta opettajan työn näkökulmasta. Opettajan osaamisidentiteetin pitää olla laaja, jotta hän kykenee toimimaan erilaisissa identiteettipositioissa uskottavana asiantuntijana, arvostettuna opettajana sekä oppijan kasvun tukijana asiakas- ja työelämälähtöisesti. Tämä edellyttää vahvaa ajantasaista substanssin osaamista sekä didaktista ja pedagogista asiantuntemusta ammatillisen koulutuksen erilaisissa oppimisympäristöissä.
Vieno, A., Helander, J. & Saari, J. (2017). Osaamisperusteisuudesta osaamisidentiteettiin. HAMK Unlimited Journal 29.12.2017.
Reformia koskevassa lainsäädännössä ja sitä jalkauttavassa puheessa on korostettu osaamisperusteisuutta, asiakaslähtöisyyttä ja henkilökohtaisia opintopolkuja. Opiskelu tulisi kuitenkin ymmärtää myös kasvuna ja opiskeluyhteisön jäsenyytenä. Ryhmään kuuluminen ja siinä hyväksytyksi tuleminen ovat erityisesti nuorilla tärkeitä opintoihin kiinnittymisessä ja niissä edistymisessä. Lisää Amisbarometrin tuloksista voi lukea lisää HAMK Unlimited-julkaisusta.
Muut hankkeen teemaan liittyvät julkaisut
Lilja, T., Pukkila, P. & Helander, J. (2020) Käsitykset uraohjauksesta vaihtelevat – mikä merkitys työntekijän taustalla on monialaisessa palvelussa? HAMK Unlimited Journal 11.8.2020.
Linnossuo O. & Lindholm M. (2019) Duunipolulla. Työvälineitä ammatillisessa koulutuksessa olevien nuorten yhteistoiminta-ja työelämävalmiuksien ohjaamiseen. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Kukkonen, H. & Raudasoja, A. (toim.) (2018) Osaaminen esiin – ammatillisen koulutuksen reformi ja osaamisperusteisuus. Tampereen ammattikorkeakoulun julkaisuja Sarja A. Tutkimuksia 23. Tampere.
Heinilä, Holmlund-Norren, Kilja, Niskanen, Raudasoja, Tapani, Turunen (2018) Rohkeasti uudistumaan! Opetus- ja ohjaushenkilöstön ohjaustarpeet -raportti. Parasta osaamista -hanke, Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja.