Kokonaisuuden keskeiset sisällöt ovat:
- tiedon hankkiminen jatkokoulutusmahdollisuuksista
- sopivien uravaihtoehtojen kartoittaminen
- osaamista esittelevän materiaalin tuottaminen ja osaamisen esitteleminen.
Osata-hankkeessa urasuunnittelu nähdään läpi opintojen kulkevana prosessina. Urasuunnitteluun kuuluu kiinteästi jatkokoulutusvaihtoehtojen miettiminen ja oman osaamisen esittelemisen taidot.
Jatkokoulutusmahdollisuudet
Tämän kokonaisuuden tavoitteena on auttaa opiskelijaa hankkimaan tietoa jatkokoulutusmahdollisuuksista.
Lämmittelytehtävä
Tehkää opiskelijoiden kanssa seuraava tehtävä: Totta vai tarua: Missä mennään urasuunnittelussa?
Tehtävä 1. Jatko-opintovaihtoehdot
Tutustukaa seuraaviin sivustoihin:
- Opetushallitus – tutkinnot ja koulutukset
- Ammattiosaaja.fi – kuvauksia eri tutkinnoista ja ammateista
- Ammattinetti.fi – erilaisia uratarinoita
- Töissä.fi – kuvauksia korkeakouluista valmistuneiden työtehtävistä
Opiskelijoita ohjeistetaan miettämään millaisia aloja tai tehtäviä voi avautua jatko-opintojen kautta ja millaisia nykyisen opiskeltavan ammatillisen tutkinnon kautta?
Tavoite: opiskelija on tutustunut erilaisiin jatko-opinto- ja urapolkuihin ja koulutusvaihtohtoihin.
Tehtävä 2. Opintopolku-palvelu
Tutustu opiskelijoidesi kanssa Opintopolku.fi -palveluun. Mitä vaihtoehtoisia tapoja päästä jatko-opiskelemaan tai suorittaa jatko-opintoja on?
- Opintopolku.fi
- Avoimet yliopisto-opinnot – tutustu yliopisto-opintoihin
- Avoimet ammatilliset opinnot– täydennä osaamistasi tai kokeile jotain uutta!
- Avoimet ammattikorkeakouluopinnot – tutustu AMK opintoihin
Tavoite: opiskelija tietää useamman reitin jatko-opintoihin ja on suunnitellut itselleen mahdollisen jatko-opintopolun.
Erilaiset uravaihtoehdot
Tämän kokonaisuuden tavoitteena on auttaa opiskelijaa pohtimaan erilaisia uravaihtoehtoja ja tapoja työllistää itsensä. Kokonaisuudessa käsitellään myös työelämän muutoksia ja uusia osaamisyhdistelmiä.
Tehtävä 1: Ryhmäkeskustelu osaamisvaatimuksista eri työtehtävissä
Tehtävässä opiskelija pohtii mitä osaamisvaatimuksia eri ammateissa on ja miten ne saattavat muuttua tulevaisuuden työelämässä.
Tavoite: opiskelijat perehtyvät eri ammatteihin sekä niiden osaamisvaatimuksiin tulevaisuussuuntautuneesti.
Tehtävä 2: Kuvia uraohjauksessa
Opiskelijat hakevat kuvia eri ammateista internetistä ja lehdistä, mainoksista jne. Kuvien ammateista
keskustellaan ryhmässä.
Tavoite: pohtia jatko-opintoja ja ammatinvalintaa ja selkeyttää opiskelijan ajatuksia tämän hetkisestä tilanteesta.
Tehtävä 3: Unelmakartta ammatillisesta tulevaisuudesta
Harjoitus tehdään valitsemalla kuvakortti/kortteja, jotka kuvaavat unelmien työpäivää. Unelmakartan koostamiseen voidaan käyttää myös digitaalisia ohjelmia/alustoja (ks. digivinkit). Harjoituksen tavoitteena on unelmien purkaminen tavoitteiksi, ja oman osaamisen, vahvuuksien ja resurssien pohtiminen suhteessa unelmaan. Työskentelytapana on itsenäinen tehtävä ja parin kanssa purkaminen.
Tavoite: tavoitteena on auttaa opiskelijaa pohtimaan ammatillista tulevaisuuttaan: unelmia ja tavoitteita. Samalla pohditaan, miten omat vahvuudet ja osaaminen voisivat auttaa unelman saavuttamisessa, ja mitä vielä pitäisi tehdä.
Tehtävä 4: Tarinat ja alustat uraohjauksessa
Hyödynnä seuraavia ilmaisia palveluja opiskelijoiden urasuunnittelun ohjauksessa:
- Töissä.fi Uratarinoita
Pyydä opiskelijoitasi tutustumaan ainakin kolmeen tarinaan kohdassa Valmistuneiden kertomukset. Keskustelkaa ryhmässä vastaavatko kertomukset opiskelijoiden käsitystä kyseisen alan työtehtävistä. - AVO Ammatinvalintaohjelma
Hyödynnä AVO-palveluni Itsearviointitehtäviä, jotka auttavat opiskelijoitasi päätöksenteossa. Itsearviointi sisältää tehtävät Kiinnostukset ja Työn sisältö. Vastauksien perusteella ohjelma laatii alustavan TOP10 -listan ammateista. - Kun koulu loppuu -duunikone
Pyydä opiskelijoitasi tekemään ammatinvalintatesti. Keskustelkaa ryhmässä esimerkiksi siitä, tunnistivatko opiskelijat saamastaan yhteenvedosta itsensä. - A-ura-palvelu
Hyödynnä sivuston tehtäväpankkia. Voit pyytää opiskelijoitasi tekemään esimerkiksi Taitoinventaarin joko itsenäisesti tai esimerkiksi pareittain. - ForeAmmatti
Voit pyytää opiskelijoitasi selvittämään esimerkiksi muutaman ammatin kuvaukset:
– millä tutkinnolla kyseisessä ammattissa työskennellään?
– näyttääkö työllistyminen tietyllä alueella kyseiseen ammattiin helpommalta/vaikeammalta kuin toisella alueella?
– miltä kilpailutilanne näyttää kahden vuoden kuluttua? - Noodi-työkalu
Voit pyytää opiskelijoita esimerkiksi selailemaan ja järjestämään ammatteja sopivuuden, yleisyyden, keskiarvotulojen ja ominaisuuksien mukaan.
Osata Maps
Lybeckerin opiston peli- ja animaatiotuotannon opiskelijoiden tuottama kokonaisuus, jossa esitellään Raahen ja Oulun alueen työpaikkoja ja haastatellaan työntekijöitä heidän koulutus- ja urapoluistaan. Osata Maps hyödyntää olemassa olevaa teknologiaa: Google My Mapsia ja Youtubea.
Voit toteuttaa omien opiskelijoidesi kanssa Osata Mapsin alueenne työpaikoista ja työntekijöistä! Ohjeet sekä Google My Mapsin käyttöön että haastatteluvideoiden tekoon: https://osatamaps.lybesaitti.com/info/
Tulevaisuussimulaatio
Tehkää oppitunnilla UTUA-tulevaisuussimulaatio. Simulaatiossa käyttäjälle esitellään erilasia opintoihin ja työelämään liittyviä valintatilanteita.
Simulaatiossa on mahdollista kokeilla eri vaihtoehtoja ja muodostaa siten erilaisia tulevaisuuden polkuja. Simulaation jälkeen voitte keskustella seuraavien apukysymysten avulla:
- Olivatko tapahtumat mielestäsi mahdollisia?
- Onko jokin tapahtumista jo nykypäivää tai jopa menneisyyttä?
- Tuliko eteesi tilanteita, joita et voisi kuvitella tapahtuvan sinulle
oikeassa elämässä? - Avautuiko simulaatiossa sellaisia mahdollisuuksia, joita et ole
aiemmin ajatellut?
Tehtävä 5: Työnhaku ja työelämätaidot
Työnhakuun ja työelämään liittyviä taitoja ovat mm. työpaikan etsiminen, Cv:n ja työhakemuksen kirjoittaminen, työhaastatteluun valmistautuminen ja työelämän pelisääntöjen ymmärtäminen.
#munduuni
Tutustukaa #munduuni-peliin, jossa käydään läpi työnhakuprosessi ja työelämän pelisäännöt.
Ensimmäinen työpäivä -simulaatio
Simulaatio käsittelee yleisellä tasolla ensimmäistä työpäivää uutena työntekijänä. Simulaatiossa tutustutaan työelämän yleisiin pelisääntöihin ja käyttäytymiskulttuuriin. Pelaaja saa tietoa sekä työntekijän että työnantajan oikeuksista ja velvollisuuksista. Simulaatio on tuotettu VALTE-valmiina työelämään hankkeessa. Linkki simulaatioon.
Oman osaamisen esittely
Tämän kokonaisuuden tavoitteena on auttaa opiskelijaa osaamista esittelevän portfolion tai kokonaisuuden laadinnassa ja osaamisen esittelemisessä.
HUOM! Kyseessä ei ole näytössä arvioitavan osaamisen esittely, vaan opiskelijan kokonaisvaltaisen osaamisen esittely, esimerkiksi työ- tai koulutuspaikkaa haettaessa.
Tehtäviä
- Video-CV-harjoitus
- Tulevaisuuden osaamisyhdistelmä -kisailu
- Digivinkit oman osaamissalkun/portfolion koostamiseen
Työ- ja elinkeinotoimiston CV-netti
Palvelu vaatii kirjautumisen suomi.fi –tunnuksilla.
Kun koulu loppuu -palvelun työhakemus- ja cv-sivu.
Löydät sivustolta esimerkiksi työhakemus- ja CV-mallit henkilöille, joilla ei ole / on aiempaa työkokemusta.
10 vinkkiä timanttisen video-CV:n kuvaamiseen (Monster)
Video-CV tai videohakemus on yleistynyt työnhaussa. Youtubesta löytyy paljon lisävinkkejä sekä esimerkkejä video-CV:istä.