Kokonaisuuden keskeiset sisällöt ovat:
- vahvuudet, valmiudet ja kiinnostuksen kohteet
- oman osaamisen jäsentely ja konkretisointi
- oman osaamisen seuraaminen ja arviointi
Ennakkotehtävä
Tämä ennakkotehtävä orientoi opiskelijoita miettimään millaista työtä he haluaisivat tehdä ja millaisia eri tehtäviä on tarjolla. Ennakkotehtävän havaintoja ja tietoa voi hyödyntää monessa muussa Sampo-sivuston tehtävässä.
Ohjeista opiskelijoita etsimään kolme ”unelmatyöpaikkaa”, johon he voisivat hakea. Itseä kiinnostavia työtehtäviä voi löytää myös työelämässä jo olevien uratarinoista. Pyydä opiskelijoita kuvaamaan työtehtävä (valokuva, video, sanallinen kuvaus, kollaasi tms.).
Työtehtäviä ja uratarinoita voi etsiä esimerkiksi seuraavista lähteistä:
- Eri ammattien esittelyjä Osatan youtube-kanavalla
- Ammattiosaaja.fi – kuvauksia eri tutkinnoista ja ammateista
- AVO ammatinvalintaohjelma – millaisessa ammatissa haluat toimia?
- Ammattinetti.fi uratarinoita
- Rekrytointi.com uratarinoita
- Te-palveluiden avoimet työpaikat
- Oikotien avoimet työpaikat
- Monster.fi avoimet työpaikat
- lehdet, some
Vahvuudet, valmiudet ja kiinnostuksen kohteet
Tämän kokonaisuuden tavoitteena on auttaa opiskelijaa tunnistamaan ja sanoittamaan omaa osaamistaan opiskeltavan alan näkökulmasta sekä tulevaisuuden työelämässä tarvittavia taitoja ja osaamisia.
Tehtävä 1: Taitobingo
Tämä tehtävä tuo esille erilasia yleistaitoja, joita tarvitaan monissa eri työtehtävissä ja
ammateissa. Näitä taitoja hankitaan koko elämän ajan ja myös muualta kuin oppilaitoksista.
Taitobingosta on kolme eri versiota.
Opiskelijat voivat valokuvata tai kirjoittaa ylös havaintojaan eri taidoista ja osaamisista, joita
tarvitaan tai joita heillä on opetustilanteissa, työssäoppimisjaksolla ja vapaa-ajan
harrastuksissa.
Tavoite: tavoitteena on saada opiskelija tunnistamaan omia osaamisiaan ja vahvuusalueitaan,
ja toisaalta näkemään mitä taitoja hänen kannattaisi kehittää. Tehtävä auttaa opiskelijoita
näkemään, että erilaisissa tehtävissä vaaditaan ja tarvitaan erilaisia osaamisia.
Vinkki: lomakkeessa olevia osaamisia voi muokata ja keksiä lisää voitte esimerkiksi miettiä
yhdessä tiettyyn alaan liittyviä taitoja ja osaamisia.
Vaihtoehtoinen toteutustapa: lomakkeen sijasta taitoja ja osaamisia voidaan käydä läpi
esimerkiksi konkreettisen työstentelyn kautta. Opiskelijat voivat valokuvata tai kirjoittaa ylös
havaintojaan eri taidoista ja osaamisista, joita tarvitaan tai joita heillä on opetustilanteissa,
työssäoppimisjaksolla ja vapaa-ajan harrastuksissa.
Tehtävä 2: Osaamisidentiteetti
Tehtävässä voi pohtia rooleja, osaamisia ja taitoja joko koskien yhtä työpäivää tai pidempää
ajanjaksoa (esim. 1-2 viikkoa) opiskelijan koulutussopimustyöpaikassa tai
oppisopimustyöpaikassa. Tehtävässä voi pohtia myös eri rooleja työelämän
ulkopuolella (vapaa-aika).
Tavoite: harjoituksen tavoitteena on saada opiskelija tunnistamaan eri (työ)rooleihin kytkeytyvä osaaminen ja taidot sekä tehdä ne näkyväksi.
Tehtävä 3: Tulevaisuuden ammattiminä
Tehtävässä yhdistyvät tulevaisuuden työelämän ja siinä tarvittavien taitojen pohtiminen
luovasti.
Tavoite: tavoitteena on herättää opiskelija pohtimaan sitä, millä tavalla työelämä ja hänen
nyt opiskelemansa ala mahdollisesti tulevat muuttumaan ja millaiset taidot ja osaamiset
ovat muutoksessa tärkeitä.
- Tulostettava tehtävämoniste
- Inspiraatiomateriaalia tulevaisuuden ammateista: http://tulevaisuudenammatit.fi/
Tehtävä 4: Vahvuuksien tunnistaminen
Osallistujat valitsevat tarjolla olevien vahvuustyökalujen (sanakortit, kuvakortit, sanalistat) avulla 3 tärkeintä vahvuuttaan. Keskustellaan 2–3 hengen ryhmissä, miten on voinut hyödyntää näitä vahvuuksia omalla työurallaan eri tehtävissä. Opiskelijoiden kanssa pohditaan, miten he ajattelevat voivansa hyödyntää vahvuuksia opiskelemansa alan työtehtävissä/TET-jakson työtehtävissä (tai jos on jo kokemus työstä/harjoittelusta).
Tavoite: tavoitteena on auttaa opiskelijoita tunnistamaan ja nimeämään omia vahvuuksiaan, sekä pohtimaan, miten he voisivat hyödyntää vahvuuksiaan opinnoissaan sekä työelämässä.
Oman osaamisen jäsentely ja konkretisointi
Tämän kokonaisuuden tavoitteena on auttaa opiskelijaa tunnistamaan aiemmin hankittua osaamista ja jäsentelemään ja konkretisoimaan omaa osaamista ja sen suhdetta opintoihin ja työelämään. Katso vinkkejä digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen osaamisen esittämiseen ja seuraamiseen Digivinkeistä.
Tehtävä 1: Ammattillisen osaamisen käsi
Harjoitusta voidaan hyödyntää osaamisen arviointiin ja soveltaa esimerkiksi aiemman
opitun osaamisen tunnistamiseen. Osaamisen käsi voidaan piirtää esim. paperille tai tehdä
digitaalisesti.
Tavoite: kartoittaa yhdessä opiskelijan kanssa hänen osaamistaan ja suunnitella osaamis-
tavoitteet.
Tehtävä 2: Osaamisen mind map
Harjoituksessa opiskelija laatii mind mapin omasta elämänkentästään: mitä alueita hänen
elämäänsä kuuluu ja mitä osaamista hän on miltäkin alueesta saanut?
Tavoite: konkretisoida ja tehdä näkyväksi opiskelijalle elämän eri osa-alueet kokonaisuutena
sekä miten osaaminen ja sen hankkiminen kytkytyy eri osa-alueisiin.
Tehtävä 3: Työnantajien odotukset työntekijältä
Työnantajien odotuksia työntekijöiltä voidaan kerätä eri lähteistä. Opiskelijoiden kanssa voidaan tutustua esim. MOL-sivuihin, työnantajien sivuihin tai käydä haastattelemassa työnantajia. Voidaan myös jakaa opiskelijoille täysin satunnainen ominaisuus, jonka pohjalta keskustellaan pareittain tai pienryhmissä. Keskustelussa voidaan pohtia esim. mitä nämä ominaisuudet käytännössä tarkoittavat? Miten niitä voi osoittaa työpaikalla käytännössä?
Tavoite: tavoitteena on auttaa opiskelijoita pohtimaan, minkälaisia ominaisuuksia eri alojen työnantajat arvostavat työntekijöissä sekä hahmottamaan, onko näitä ominaisuuksia itsellä, tai miten näitä ominaisuuksia voisi kehittää. Lisäksi pohditaan konkreettisia tapoja tuoda ominaisuuksia esiin esim. työhakemuksessa, haastattelussa, portfoliossa sekä työssäoppimis- tai TET-jaksolla.
- Tulostettava tehtävämoniste
- Esimerkkilista yleisistä työelämätaidoista
- Esimerkkilista ominaisuuksista ja luonteenpiirteistä
Oman osaamisen seuraaminen ja arviointi
Tämän kokonaisuuden tavoitteena on auttaa opiskelijaa seuraamaan oman osaamisen edistymistä suhteessa alan tutkintovaatimuksiin.
Tehtävä 1: Osaamisen kehittymisen seuraaminen
Hyödynnä opiskelijoidesi kanssa osaan.fi-sivustoa osaamisen tunnistamiseen ja kehittymisen seuraamiseen. Sivustolla osaamisen arviointi tehdään tutkinnoissa edellytettyjen ammattitaitovaatimusten perusteella. Tutkinnon tai tutkinnon osan tai osien suorittamisessa huomioidaan aiempi osaamisesi, joka voi olla hankittu esimerkiksi työssä, opinnoissa tai muussa toiminnassa. Arvioinnista saatavaa yhteenvetoa voi hyödyntää esim. HOKSin tekemisessä, opintojan henkilökohtaistamisessa, osaamisen edistymisen seuraamisessa sekä työhakemuksen tekemisessä.
Tavoite: opiskeltavan alan ammattitaitovaatimusten läpikäynti opiskelijan kanssa ja opiskelijan tämänhetkisen osaamisen kartoitus suhteessa vaatimuksiin.
Katso vinkkejä digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen osaamisen esittämiseen ja seuraamiseen Digivinkeistä.
Tehtävä 2: Henkilökohtaisen osaamisen kehittymisen suunnitelman – HOKS
Perehdytä opiskelijasi oman HOKSinsa seuraamiseen ja arviointiin. Noudata oman organisaatiosi ohjeistusta. Tarkempia tietoja HOKSista ja henkilökohtaistamisesta löydät esimerkiksi: http://minedu.fi/henkilokohtaistaminen
Tavoite: opiskelija ymmärtää HOKSin merkityksen ja osaa seurata sitä.
Katso vinkkejä digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen osaamisen esittämiseen ja seuraamiseen Digivinkeistä.