Sampo-sivuston materiaalit on jaettu kolmeen toiminnalliseen kokonaisuuteen:
- Oma osaaminen ja vahvuudet
- Ammatillista koulutusta koskevat valinnat
- Urasuunnittelu
Nämä kokonaisuudet sisältävät erilaisia harjoituksia ja tehtäviä, jotka vastaavat ammatillisten opintojen YTO:n Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksien osa-alueen tavoitteita. Tehtävistä löytyy vaihtoehtoja erilaisille opiskelijaryhmille ja oppijoille ja ne tukevat opinnoissa ja työelämässä tarvittavan osaamisidentiteetin syntymistä.
Voit valita tehtävistäsi omaan opetukseesi ja omalle ryhmällesi sopivimmat ja muokata tehtäviä myös mieleisiksisi. Lisäksi olemme laatineet ohjeistuksen erilaisten digitaalisten sovellusten hyödyntämiseen tehtävien tekemisessä ja ohjaustyössä. Löydät ne Samposta nimellä digivinkit.
Tehtäviä valitessa on tärkeä miettiä seuraavia seikkoja:
- Mitkä tehtävät kytkeytyvät parhaiten opiskeltavan alan sisältöihin ja tekemisen tapoihin?
- Millaiset tehtävät tukevat ryhmädynamiikkaa? Mitkä taas sopivat itsenäisesti tehtäviksi?
- Eri työskentelytavat: tarvitaanko puhetta ja/vai toimintaa?
- Miten työskentely aikataulutetaan osaksi opintoja ja mahdollistetaan prosessimaisuus?
- Miten kaikki kolme kokonaisuutta tulevat käsiteltyä tasapuolisesti?
Esimerkki kokonaisuudesta, jonka Sampon-tehtävistä voi koota, löytyy OSATA-ohjaajakoulutusten materiaalipaketista.
Digivinkit
Yksi työelämässä pärjäämisen ja menestymisen avaintekijöitä on monessa ammatissa erilaisten digitaalisten sovellusten ja ohjelmistojen käytön hallitseminen. Sampossa digivinkit kytkeytyvät oman osaamisen seuraamiseen ja kuvaamiseen sekä tarvittaessa portfolion luomiseen.
Digivinkit on koottu yhdeksi dokumentiksi ja ne on kirjoitettu ohjeeksi opiskelijalle. Löydät yksittäisi digivinkkejä myös eri tehtävien kohdalta. Sinun ei opettajana tai ohjaajana tarvitse siis tietää ja osata kaikkia esiteltyjä sovelluksia. Digivinkit tarjovat opiskelijoille vaihtoehtosia tapoja ja välineitä kuvata myös omaa osaamistaan.
Digivinkit osaamisen esittelemiseen (pdf)
LinkedIn-vinkit (pdf)
Lämmittelyharjoituksia
Ennen varsinaisten tehtävien tekemistä voit virittää opiskelijoita opiskelu- ja urasuunnittelutaitojen käsittelyyn seuraavilla harjoituksilla:
Kokemuksia kentältä
Palautetta kevään 2019 ohjaajakoulutuksista:
Keväällä 2019 järjestettiin ohjaajakoulutuksia seitsemällä paikkakunnalla: Jyväskylässä, Oulussa, Turussa, Helsingissä, Kuopiossa, Rovaniemellä ja Kotkassa. Koulutuksissa käytiin läpi OSATA-hankkeen keskeiset tulokset: osaamisidentiteetin käsite, sitä tukevat tehtävät ja harjoitteet sekä osaamismatkan konsepti. Koulutuksen kesto oli kuusi tuntia ja se sisälsi lyhyitä luento-osuuksia ja paljon käytännön tutustumista eri tehtäviin ja harjoituksiin.
Koulutuksista kerättiin palautetta ja kyselyyn vastasi 49 osallistujaa. 55 % vastaajista työskenteli ammatillisen koulutuksen parissa, loput peruskoulussa, lukiossa ja muissa oppilaitoksissa. Vastaajista 94 % näki osaamisidentiteetin kehittymisen tukemisen olevan tärkeä tai erittäin tärkeä osa omaa työtä ja 98 % piti koulutuksessa esiteltyjä työkaluja hyödyllisinä tai erittäin hyödyllisinä oman työnsä kannalta. 55 % vastaajista antoi koulutukselle korkeimman arvosanan 5 (asteikolla 1-5) ja loput 45% arvosanan 4. Palautteen perusteella voikin todeta, että maaliin osuttiin: käytännönläheisille harjoituksille on ohjauskentällä tarvetta ja myös osaamisidentiteetin käsite koetiin hyödylliseksi.
Osaamisen mind mapin tekeminen oli valaisevaa. Siitä oli hyötyä niin oman osaamisidentiteetin hahmottamiselle kuin tulevaisuudessa myös työhön hyödyllinen työkalu (kuten muutkin koulutuksessa käydyt harjoitteet).
Hyvät kouluttajat, tehokas ja tiivis rakenne. Toiminnallisuus.
Konkreettiset tehtävät ja keskustelu kollegoiden kanssa niiden pohjalta.
Toiminnallisuus, vuorovaikutus ja ryhmämuotoinen työskentely uusien tuttavuuksien kanssa.
Mahdollisuuksien näkeminen tehdä toisin, vaihtaa näkökulmaa.
Inspiroivat koulutuksen vetäjät, kiitos!”