Kokonaisuuden keskeiset sisällöt ovat:
- ammatillisen tutkinnon muodostuminen, sen vaatimukset ja valintamahdollisuudet
- erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen.
Ammatillisen tutkinnon muodostuminen, sen vaatimukset ja valintamahdollisuudet
Tehtävä 1: Unelmatyöpäiväni vuonna 2025
Harjoituksessa opiskelijat kertovat konkreettisesti mitä tekevät, missä, kenen kanssa ja mitkä ovat heidän vahvuuksiaan vuonna 2025. Aikahorisontiksi voidaan valita myös muu kuin vuosi 2025 (5, 10 tai 15 vuotta eteenpäin nykyhetkestä) riippuen ryhmästä ja tavoitteesta. Harjoitus voidaan toteuttaa myös niin, että opiskelijat haastattelevat toisiaan pienryhmissä ja videoivat haastattelut (videot jaetaan oppilaitoksen tai ryhmän suljetussa digiympäristössä tai yksityisellä YouTube-kanavalla).
Tavoite: tukea ammatillista koulutusta koskevaa valintaa ja sitouttaa opintoihin. Tehtävän avulla voi myös pohtia valitun alan sopivuutta itselle.
Vinkki: Tässä tehtävässä voi hyödyntää myös Tulevaisuuden ammattiminä -tehtävän ohjeistusta ja materiaaleja.
- Tulostettava tehtävämoniste
- Inspiraatiomateriaalia tulevaisuuden ammateista: http://tulevaisuudenammatit.fi/
Tehtävä 2: Tunnetko tämän tutkinnon osat ja osaamisalat?
Harjoituksessa opiskelijat laativat esimerkiksi Kahoot! -kyselyn omasta tutkinnostaan. Tarkoituksena on, että jatkossa eri tutkintoja suorittavat opiskelijat pelaavat myös itselleen vieraisiin tutkintoihin liittyviä Kahoot! -kyselyjä.
Tavoite: vahvistaa opiskelijan ymmärrystä tutkintonsa sisällöstä.
Tehtävä 3: Osaan ja innostun työstäni: nelikenttäharjoitus
Opiskelija poimii tutkinnon osaamistavoitteista tai alan työtehtävistä 10-20 keskeistä asiaa. (Peruskoululaisten kanssa voidaan myös etsiä eri ammatteihin liittyviä työtehtäviä, ja pohtia niitä esim. TET-jaksoon liittyen.) Seuraavaksi ne sijoitellaan nelikenttään innostuksen ja osaamisen mukaisesti. Lopuksi keskustellaan parin kanssa tai pienryhmissä mitkä tehtävät vaikuttavat innostavilta, ja mistä on jo osaamista? Miten innostaviin tehtäviin voisi hankkia lisää osaamista, tai miten voisi saada lisää asioita innostavalle alueelle? Miksi joku asia ei tunnu innostavalta?
Tavoite: tavoitteena on saada opiskelijat pohtimaan opiskelemansa tutkinnon sisältöjä ja oman alan työtehtäviä niiden innostavuuden ja koetun osaamisen suhteen. Iinnostus ja osaaminen ovat korkealla, ihminen voi kokea työn imua ja flow’ta, joilla on yhteys mm. työhyvinvointiin ja työssä suoriutumiseen.
Tehtävä 4: Ajankäyttökello
Tehtävässä opiskelija tarkastelee omaa ajankäyttöään kellotaulun avulla. Keskeistä on kellotaulun eri puolien vertailusta käytävä keskustelu ja esiin nousevat huomiot. Kellotyöskentely voidaan tehdä erillisenä harjoitteena tai se voi toimia pohjana seuraavalle voimavaravaaka-tehtävälle.
Tavoite: Tavoitteena on tukea opiskelijoiden kykyä tunnistaa ajankäytön merkitystä oman opiskelu- ja työkykynsä ylläpitämisessä.
Tehtävä 5: Työn voimavarat ja vaatimukset: Voimavaravaaka
Tehtävässä tarkastellaan alakohtaisesti opiskelu- ja työhyvinvointia haastavia tekijöitä sekä voimavaroja. Eri alojen välillä voi löytyä sekä yhtäläisyyksiä että eroja. Työn riittävät voimavarat ovat yhteydessä työn imun kokemukseen ja sitä kautta työhyvinvointiin. (Lisätietoa opettajalle/ohjaajalle: https://www.ttl.fi/tyontekija/tyon-imu/)
Tavoite: tavoitteena on saada opiskelijat pohtimaan omaan alaan liittyviä voimavara- ja vaatimustekijöitä sekä omia henkilökohtaisia voimavaroja.
Erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen
Tehtävä 1: Erilaisia oppimisympäristöjä
Tärkeä osa oppimistaitoja on erilaisten oppimisympäristöjen tunnistaminen ja kyky hyödyntää niitä. Tämän harjoituksen avulla voit ohjata opiskelijoitasi havaitsemaan erilaisissa oppimisympäristöissä hankittua osaamista.
Tavoite: Opiskelija ymmärtää, että oppimista tapahtuu eri oppimisympäristöissä myös virallisten opintojen ulkopuolella (informaali/nonformaali oppiminen) ja että niissä hankittu osaaminen on tärkeää tuoda esiin HOKS-keskusteluissa.
Tehtävä 2: Osaamisen mind map
Harjoituksessa opiskelija laatii mind mapin omasta elämänkentästään: mitä alueita hänen
elämäänsä kuuluu ja mitä osaamista hän on miltäkin alueesta saanut?
Tavoite: konkretisoida ja tehdä näkyväksi opiskelijalle elämän eri osa-alueet kokonaisuutena
sekä miten osaaminen ja sen hankkiminen kytkytyy eri osa-alueisiin.
Tehtävä 3: Tulevaisuuden osaamisyhdistelmät -kisailu
Tässä tehtävässä visioidaan yhdessä tulevaisuuden työelämässä tarvittavaa osaamista, tulevaisuuden työtehtäviä ja opetellaan tunnistamaan jo olemassaolevia verkostoja ja osaamisia (resurssit), joiden kautta tulevaisuuden työ mahdollistuu.
Tavoite: tavoitteena on auttaa opiskelijoita ideoimaan tulevaisuuden työtehtäviä tai projekteja, joissa yhdistyy erilainen osaaminen. Tehtävän tavoitteena on rohkaista hankkimaan tutkintojen ja ammattialojen rajat ylittävää osaamista sekä saada osallistujat huomaamaan oman aikaisemman osaamisen ja verkostojen mahdollisuudet.
- Tulostettava tehtävämoniste
- Inspiraatiomateriaalia tulevaisuuden ammateista: http://tulevaisuudenammatit.fi/