Osaamismatka on OSATA-hankkeessa kehitetty ammatillisten opintojen opiskelu- ja urasuunnittelutaitojen opettamisen ja ohjaamisen prosessi. Käytännössä se tarkoittaa erilaisista tehtävistä ja harjoitteista koottua kokonaisuutta, jonka aikana opiskelija työstää suhdetta omaan alaansa ja ammattiin sekä niiden kytkeytymistä omiin tulevaisuudensuunnitelmiinsa. Osaamismatka tukee HOKSin päivittämistä ja opiskelijan osaamisidentiteetin rakentumista.
Osaamismatka on:
- Ryhmässä toteutettava prosessi, jossa opiskelija työstää suhdetta omaan alaansa ja ammattiin, omiin tulevaisuudensuunnitelmiinsa ja kehittää opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksiaan
- Ohjaava opettaja, ryhmänohjaaja tai opinto-ohjaaja vetäjänä
- Voi toteuttaa eri pituisena ja eri opintojen vaiheessa
- Sisältö ja tehtävät muokattavissa tarpeen ja opintojen vaiheen mukaan
- Yksi tapa toteuttaa ammatillisten opintojen pakollinen YTO Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet (1 osp) tai osa siitä (OSATA-hankkeessa kehitetyt tehtävät ja harjoitukset vastaavat suoraan kyseisen jakson tavoitteisiin).
Miksi osaamismatka?
OSATA-hankkeen ja osaamismatkan ideana on, että opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiuksia voidaan ja tulee harjoitella – aivan kuin mitä tahansa muita taitoja. Näitä taitoja, kuten vaikkapa oman osaamisen tunnistamista, tulisi harjoitella systemaattisesti läpi opintojen. Esimerkiksi urasuunnittelua ei saisi jättää vain opintojen loppupuolelle – omaa ammatillista tulevaisuutta ja sen eri vaihtoehtoja olisi hyvä miettiä läpi opintojen. Osaamismatka on prosessi, jonka aikana näitä taitoja harjoitellaan ja samalla opiskelijalle muodostuu käsitys itsestään osaajana ja ammattilaisena.
Osaamismatkan jälkeen opiskelija on:
- Pohtinut omaa suhdettaan ammatilliseen koulutukseen ja oman osaamisen kehittymistä
- On harjoitellut kertomaan toisille omista osaamisistaan, onnistumisista ja haasteista
- On koonnut yhteen omaa osaamista ja sen kehittymistä sisältävät materiaalit portfolioksi tai ”osaamissalkuksi”. Näitä materiaaleja opiskelija voi käyttää esimerkiksi tulevissa työnhauissa.
- On saanut valmiuksia kohdata työelämässä tapahtuvia muutoksia ja haasteita.
- On harjoitellut erilaisia tapoja esittää osaamistaan (esimerkiksi valokuvaus, blogiteksti, video, kirjoittaminen)
Sampo-sivuston tehtävät ja Osaamismatka on kehitetty tukemaan erityisesti ammatillisen koulutuksen ura- ja opinto-ohjausta, mutta niitä ovat menestyksekkäästi hyödynnetty myös peruskoulussa ja lukiossa. Esimerkiksi lukion opinto-ohjauksen 2 -kurssin teemojen käsittelyyn löytyy paljon sopivia tehtäviä esim. oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistamiseen.
Mitä osaamismatka sisältää?
Osaamismatkan voi koostaa OSATA-hankkeessa tuotetuista tehtävistä ja harjoituksista joko kokonaan tai osittain. Osaamismatkan voi siis rakentaa oppilaitoksen omien tarpeiden mukaan ja se voi sisältää eri teemoja, tehtäviä ja toteutustapoja. Ideaalitapauksessa ”osaamismatkalla” oltaisiin läpi opintojen ja käsiteltävät teemat kytkeytyisivät opintojen eri vaiheisiin ja niiden tarpeisiin. Paras anti tehtävistä saadaan kun ne tehdään yhdessä toisten
opiskelijoiden kanssa: näin mahdollistuu yhdessä ja toisilta oppiminen. Tehtäviä voidaan toki tehdä myös verkossa, mutta silloin jäädään paitsi yhteisöllistä oppimista. Osaamismatkan tehtävien tuomaa tietoa ja havaintoja voidaan hyödyntää osana HOKS:in päivittämistä.
Erilaisia osaamismatkoja
Perusversio: neljä teemaa
OSATA-hankkeen perusversio sisältää neljä teemaa, jotka käydään läpi opintojen aikana. Tämä versio käytiin läpi keväällä 2019 pidetyissä ohjaajakoulutuksissa. Suluissa ehdotettu opintojen kohta, jossa teemaa olisi hyvä käsitellä.
- Mikä minua kiinnostaa ja missä olen hyvä? (aloitusvuosi ja läpi opintojen)
- Opintojen etenemistä haastavat ja edistävät tekijät (1-2 vuosi ja läpi opintojen)
- Millaista osaamista työelämässä tarvitaan? (läpi opintojen)
- Ammatillinen tulevaisuus (viimeinen vuosi ja läpi opintojen)
- Tarkempi kuvaus ja tehtävät: Kevään 2019 ohjaajakoulutusten materiaalipaketti (pdf)
SEDU:n osaamismatka: kuusi teemaa
OSATA-hankkeen osatoteuttajan SEDU:n rakentama kokonaisuus. Tarjolla kaikille opiskelijoille SEDU:n yhteisellä moodle-alustalla. Sedun osaamismatka on tarjolla myös avointen ammatillisten opintojen kurssina.
- Omat lähtökohdat ammatilliseen koulutukseen
- Opiskelijana ammatillisessa koulutuksessa
- Ensi kokemukset töistä
- Osaamisella työuralle
- Osaaminen näkyväksi
- Osaamissalkku
Lisätietoja: Kati Yli-Lahti, Aikuiskoulutuspäällikkö, SEDU etunimi.sukunimi@sedu.fi
SDO:n Oma ura ja tulevaisuus -verkkokurssi (valinnainen 3 osp)
Suomen Diakoniaopistossa on suunniteltu valinnainen osa-alue Oma ura ja tulevaisuus (3 osaamispistettä). Se täydentää yhteisten tutkinnon osien pakollista Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet -osa-aluetta (1 osp). Valinnaiseen on tehty omat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit. Toteutus on suunniteltu verkkokurssiksi. Suunnittelussa on hyödynnetty useita uraohjauksen sivustoja (esim. osata.fi) sekä Turun yliopiston Tulevaisuusohjauksen koulutuksen oppeja.
Ammatillisissa perustutkinnoissa opiskelijajoukko on hyvin heterogeeninen, joten toteutus on suunniteltu mahdollistamaan erilaiset sisällöt opiskelijan tarpeiden pohjalta. Valinnainen osa-alue koostuu viidestä aihepiiristä, joiden kautta opiskelija voi pohtia omia suunnitelmiaan ja tulevaisuuttaan. Valinnainen opintojakso sopii niin kokeneemmille uranvaihtajille kuin urapolun alussa oleville tai ”väärälle” alalle hakeutuneille.
Verkkototeutuksessa on tarjolla paljon erilaisia tehtäviä (12). Opiskelija valitsee eri tehtävistä omaan urapassiin kuusi itseään kiinnostavaa. Yksi tehtävä (esim. 1.2. Osaajana urapolulla) on käytännössä tehtäväpaketti, joka sisältää useita pienempiä tehtävänantoja.
Aihepiirit ja tehtävät:
- Itsetuntemuksen vahvistaminen
1.1. Persoonallisuus ja omien vahvuuksien tunnistaminen
1.2. Osaajana urapolulla
1.3. Katse tulevaisuuteen - Tulevaisuuden (työ)elämä
2.1. Menneisyydestä tulevaisuuteen
2.2. Työpaikkailmoitus vuodelta 2040 - Jatkokoulutuksen suunnittelu
3.1. Jatko-opintosuunnitelma ja Get a Life -simulaatio
3.2. Oppilaitokseen tutustuminen - Oman osaamisen esittely ja työnhaku
4.1. Hissipuhe ja Video-CV
4.2. Tuunaa CV:si visuaaliseksi
4.3. Kohdenna hakemus ja valmistaudu haastatteluun - Unelma työ
5.1. Mun juttu
5.2. Tutustu käytännössä
Lisätietoja:
Anna Suvilaakso, lehtori Suomen Diakoniaopisto
Sarita Rannankari, opinto-ohjaaja, Suomen Diakoniaopisto etunimi.sukunimi@sdo.fi